• Elina Kaukoluoto

Springbreak in Gdansk

Viime postauksesta onkin jo vierähtänyt melkoinen tovi. Mutta viimeksi kun kirjoittelin, niin minulla mielessä kutkutteli jokin kaupunkiloma ja niin päädyimme kolmen yön pikavisiitille Puolan pohjoisrannikolle Gdanskiin. Lensimme Norran operoimalla Finskin lennolla Helsingistä, lento kestää noin pari tuntia ATR:n potkurikoneella. Hotellin varasin hotels.comin kautta ja Puolassahan hotellit ovat edullisia! Hotellilta toivoin hyvää sijaintia ja aamupalaa - näiden perusteella varasin hotellin meille vanhasta kaupungista ja se maksoi noin 60 euroa yöltä sisältäen aamupalan.

Sympaattista ajan havinaa Gdanskin vanhassa kaupungissa riitti. Saavuimme iltahämärässä perille Gdanskin kentälle ja köröttelimme paikallisbussilla suoraan vanhaan kaupunkiin. Bussi on todella halpa, alle euron per nokka, mutta kesti 45 minuuttia. Taksilla hurautimme takaisin kentälle puolta nopeammin, eikä sekään kallis ollut, 17 euroa suunnilleen. Iltavalaistuksessa Gdansk oli upea, mutta emme saapumisiltana jaksaneet syömisen lisäksi muuta tehdä. Oli myös melko kylmä! Kylmempi kuin Suomessa.

Olimme valinneet tälläiseksi minilomaksi viikon huonoimmat päivät, sillä maanantaisin lähes kaikki museot olivat kiinni. Tiistaisin suurin osa sulkeutui jo kello 13, joten osa suunnitelmistamme jäi tällä kertaa toteutumatta.

Suuren suuri Marian kirkko keskellä Gdanskin vanhaa kaupunkia on kyllä kokemisen arvoinen. Ahtaat pyöröportaat johtavat vielä toiselle porrasosiolle, joita pitkin pääsee ihastelemaan Gdanskia yläilmoista. Maisemat olivat kyllä upeat! Näköalatasanne oli vielä varustettu kuvilla, joihin oli merkitty Gdanskin tärkeimmät museot ja nähtävyydet. Tämä kyseinen kirkko on muuten maailman suurin tiilikirkko!

Toisen maailman sodan museo oli myös mieleeni. Museo oli vielä sattumoisin ilmainen päivänä, jolloin sinne satuimme. Sen toki huomasi ihmismäärästä. Museo on melko iso ja siellä saa kyllä aikaa kulumaan. Pidin kuitenkin sen johdonmukaisuudesta, vaikkakin se hieman sokkelomainen olikin. Aina on plussaa omasta oppaasta, ja minullahan sellainen on aina mukana(Eetu siis) 😝

Kävimme myös kansallisessa merenkulunmuseossa, joka sijaitsee pienessä saaressa keskellä vanhaa kaupunkia. Kävelysilta on alhaalla käytettävissä puolen tunnin välein. Tämä museo oli kiva siitä, että se oli erilainen. Ei ehkä ihan täysillä jaksanut kaiken maailman paatteihin keskittymään, mutta ihan kiva että käytiin.

Plussaa näissä museoissa muutenkin se, että ne eivät kukkarolle käy turhan tuntuviksi. Euroissa museoiden pääsymaksut ovat vain muutamia ropposia - kahdesta viiteen euroon.

Paikkoja, joissa olisin halunnut käydä, jos olisi ollut enemmän aikaa :

- Raatihuone

- Kansallismuseo

- Lähin keskitysleiri

- Meripihkamuseo (Eetu ei suostunut tulemaan kanssani, en ymmärrä miksi😂)

Puolan valuutta on zloty ja hintataso on kyllä edullinen. Mielestäni Gdansk oli edullisempi verrattuna Krakovaankin. Ravintolaruokailut juomineen maksoivat kahdelta 15-20 euroa ja noh, nimenomaan nuo juomathan ovat tunnetusti edullisia. Itse en ole Puolan keittiön suurin ystävä, mutta kansainvälistä ruokaa on saatavilla yhtä edulliseen hintaan. Parhaat pitsat löytyivät Sempre pizza e vino -ravintolasta. Testasimme myös Original Burger hampparipaikkaa ja voin suositella! Mums.

On ollut ikävä kaupunkilomia ja tämä tuli kyllä tarpeeseen! Seuraava kaupunkiloma on jo harkinnassa kesälle. Sitä ennen siskon kanssa viikon löhöloma Lesboksella, Kreikassa. En malta odottaa.