• Elina Kaukoluoto

One day in Sicily....

Matkakuume on taas aivan valloillaan…Thaimaan matkaan on vielä pari viikkoa ja ulkona kylmää ja pimeää. Onkin sopiva hetki viedä itseni ja teidät hetkeksi paikkaan, johon rakastuin täysin viime kesälomareissullamme. Matkustimme viime kesän aikana muutamia kertoja ja ensimmäinen kesäreissu vei meidät Lissaboniin, Portugaliin ja sieltä Sisiliaan. Vietimme molemmissa noin viikon verran ja lähdimme reissuun toukokuun lopussa. Sisilia vei täysin minun sekä Eetun sydämet enkä malta odottaa seuraavaa reissua sinne.

Lensimme Sisiliaan, Catanian kentälle, Madridin kautta Lissabonista. Ensitöiksemme ostimme tottakai palat pitsaa, kun kerran Italiaan sitä oltiin tultu. Ai että. Kentällä meitä odotti vuokra-auto, jolla lähdimme päristelemään kohti yhtä kauneimmista paikoista, missä olen koskaan ollut. Kohteena nimittäin Ortigian saari, Syrakusan edustalla, saaren itärannikolla. Ja autonratissa oli tottakai Eetu, minun hermot eivät meinaa kestää edes Helsingissä ajamista….saatikka sitten Italiassa.

Tie kentältä kohti Ortigiaa oli helppo ja hyväkuntoinen moottoritie. Ajo sujui rauhallisesti ilman suurempia järkytyksiä. Kun pääsimme Ortigian pienille yksisuuntaisille kaduille, olikin tilanne jo aivan eri. Pelkkää huutoa kunnes löysimme perille :-D

Kun löysimme vuokraamamme asunnon ja pääsimme autosta ulos, huokaisimme molemmat helpotuksesta. Meillä oli upea asunto, aivan Ortigian sydämessä ja auton ansiosta koko saari avoinna ja tutkittavana. Olimme vuokranneet asunnon hotels.comin kautta ja se kuului lähellä olevalle hotellille. Hintaan sisältyi siis hotelliaamiainen. Meidät otti vastaan hyvin sydämellinen ja ystävällinen pariskunta (yleensä välttelen asuntojen tai esimerkiksi pienien perhehotellien vuokraamista reissuillamme, sillä koen tällaiset pakolliset sosiaaliset tilanteet hyvin vaivaannuttaviksi, en tiedä mistä se johtuu? Suomalaisuus, luulisin :-D). He näyttivät meille asuntomme, joka oli kyllä todella kiva, omalla terassillakin varustettu!

Ajelimmekin seuraavat päivät erilaisille rannoille, joita meille joko suositeltiin tai löysimme kartasta. Kävimme retkellä Temppelien laaksossa sekä Scala dei Turchin valkoisella rantakalliolla. Kuitenkin jälkikäteen hieman harmittaa, että olimme tukka putkella menossa koko ajan. Olisi ollut toisaalta vain ihana olla ja tutustua kunnolla tuohon Ortigiaan… No sellainen minä olen, aina kiire, lomallakin :-D

Hienointa reissullamme oli kuitenkin Etna, Sisilian aktiivinen tulivuori. Menimme Etnalle samana päivänä, kun vaihdoimme majapaikkamme Ortigiasta Cefaluun, saaren pohjoispuolelle. Etnalle pääsi autolla hyvin pitkälle. Viimeinen hotelli on noin 2 km korkeudessa ja ajomatka tänne oli huikea. Kohoavat serpentiinitiet ja henkeäsalpaavat maisemat. Huomasimme ajomatkan päässä, ettemme ole todellakaan varustautuneet nousemaan korkeammalle, sillä tuuli oli jo täällä todella kova. Kaapelirata olisi kuljettanut tästä eteenpäin ja pohdimme pitkään lähdemmekö kuitenkin... Tulimme pitkän harkinnan jälkeen siihen tulokseen, että teemme sen ensi kerralla, sillä kummallakaan ei ollut edes tuulen – saatikka sateen kestävää takkia. Ihan nolottaa ajatella millaisissa vaatteissa retkelle lähdimme. No mutta, sieltä 2 kilometristä käsin maisemat olivat huikeat ja sieltä pääsi kuitenkin lähimmille kraatereille tutkimaan. Ja todellisuudessa minua pelotti jo näissä korkeuksissa aivan vietävästi… :-D Eetu ei saanut päästää kädestä irti ja kuljin melkein maata pitkin möyrien kun pelkäsin tuulen vievän minut. What a drama :-D Oli silti aivan mahtava kokemus ja en malta odottaa uutta käyntiä.

Kun matkasimme Etnalta Cefaluun, navigaattorimme lähti viemään meitä aivan mahdotonta reittiä. Tajusimme tilanteen vasta kun oli liian myöhäistä. Maisemat olivat kyllä uskomattomat, mutta taitoimme matkaa tunteja! Pelkäsimme myös, että bensa tulisi loppumaan. Onneksi löysimme tankin erään kylän yhteydestä – kylä sijaitsi vuoren huipulla! Ajoimme upean kansallispuiston läpi, jossa kohtasimme lampaita, vuohia ja possuja. Sellaisen pikkupossun olisin halunnut kotiin tuoda. Mitähän Matti-kissa olisi sanonut… 😊

Sisiliassa oli erittäin maittavaa ruokaa ja todella lämmin jo alkukesästä. Ihmiset olivat superystävällisiä ja maisemat aivan upeita!! Jos mietit ensi kesäksi lomareissua, niin vahva suositus Sisilialle <3 Meillä on vielä ensi kesän reissusuunnitelmat täysin auki, ehdotuksia?? 😊

Matkahaaveiden täyteistä sunnuntaita, puss!