• Elina Kaukoluoto

Oh my, Maldives <3

Lomasta jo pari viikkoa aikaa ja ajattelin koota hieman ajatuksiani ja hieman vinkkejäkin Malediiveista ja varsinkin tuosta Maafushin saaresta, jolla me majailimme. Päällimmäiset tunteet, mitkä lomasta jäi, ovat kaipuu ja harmitus. Mutta ei niiden negatiivisessa merkityksessä laisinkaan. Kaipuu – se alkoi jo loman aikana ”EI en halua lähteä täältä, koska päästään uudestaan, muutetaanko tänneHarmitus – ”Miksei olla oltu täällä ennen”. Tietysti myös onnellisuus, olemme löytäneet aivan ihanan kohteen, johon haluamme mahdollisimman pian uudestaan. 😄

Kirjottelin viimeksi alkulomamme puuhasteluista. Snorklaushommat jäivät kyllä aivan lempparijutuiksi koko lomalla. Enpä olisi ikinä uskonut uiskentelevani ihan muina muikkeleina haiden kanssa. Oli kyllä aivan uskomattoman upeata!! 😍

Menimme tosiaan vielä loppulomamme aikana päiväksi resort-saarelle. Kerroinkin viime postauksessa siitä, ettemme päässeet valitsemallemme saarelle jonkun päivävierailijan kännisekoilujen takia.🙄Ja niin jouduimme vaihtamaan saarta. Menimme Olhuvelin saarelle, joka oli kyllä todella kaunis saari – puoli tuntia veneellä Maafushista etelään. Paikalliset kehuivat tätä Olhuvelin saarta, sillä se on luonnollinen saari ja siellä sai päivävierailijat liikkua vapaasti ilman rajoituksia. Miksi tämä saari ei houkuttele niin kovin montaa päivävierailijaa, johtuu luultavasti siitä, ettei alkoholijuomat kuuluneet koko päiväksi hintaan. Se ei meitä haitannut, sillä halusimme tehdä muutakin kuin istua baaritiskillä.

Koko päivän resort-vierailu saaresta riippuen maksaa 70-150 dollaria per naama. Joissakin hotelleissa alkoholijuomat kuuluvat hintaan ja osa saarista rajoittaa alkoholin lisäksi päivävierailijoiden liikkumista. Olhuveli maksoi 110 dollaria ja saarella sai liikkua vapaasti. Upea lounasbuffet juomineen kuului hintaan, mutta muutoin juomat ja syötävät olivat lisäkustanteisia. Kannattaa muuten huomioida, että resortsaarilla syöminen ja juominen on todella kallista ja all-inclusive on varmasti kannattavin vaihtoehto. Snorklasimme saaren edustalla noin tunnin verran ja maksoimme tarvikkeista noin kympin yhteensä. Uiskentelimme taas kauniiden kalojen, rauskujen sekä kilpparinkin kanssa. Ihan parasta.

Oli mielestäni ihan mukava päästä käymään resort-saarella ja nähdä millaista se sitten oikeastaan on. Toki siinä pari päivää saatoin päivitellä, että miksi ihmeessä maksoimme niin paljon siitä, että pääsimme jollekin saarelle, joka on ihan yhtä kaunis kuin muutkin saaret täällä… Mutta olihan se pakko kokeilla, niin nyt tietää, ettei se ole sen arvoista. 😅

Vietimme nimittäin kaksi viimeistä päivää Maafushin naapurisaarella Gulhilla. Menimme aamulla veneellä sinne ja palasimme iltapäivällä takaisin. Kuljetus maksoi 10 dollaria edestakaisin per naama. Gulhin bikiniranta on niin kaunis, että unohduin monesti tuijottelemaan palmujen alta merelle, miettien, kuinka onnekas olenkaan. Ja taitoimmepa yhden paluumatkan ilmaiseksi paikallisten tarjoamalla yksityiskuljetuksella!! Niin ihania ihmisiä... <3

Tapasimme matkamme aikana useita paikallisia, joiden kanssa vaihdoimme pari sanaa. Kaikki olivat niin superystävällisiä, huumorintajuisia ja jutustelevia. He toivovat ihmisten matkustavan enemmän asutuille saarille, jotta heidän elantonsa olisi turvattu – tietysti. Minua kyllä hieman jännittää, mitä turismin kasvu voi näille upeille paikoille tehdä. Toisaalta ymmärrän paikallisten ajatukset siitä, että turismin myötä he voivat työskennellä kotisaarillaan ja tehdä töitä, jotka eivät tunnu töiltä.

Maafushin saarella on melko paljon turisteja pieneen kokoonsa nähden. Bikiniranta oli joka päivä aika täynnä, mutta saarelta löytyy kivasti läheltä kaikki palvelut ja tekemistä. Maafushi oli erinomainen tukikohta – varsinkin ensimmäiselle lomalle. Jotkin asutut saaret ottavat vielä ensiaskeleitaan turismin kanssa ja niillä ei olla totuttu vieraisiin. Maafushilla tällaista ei ollut ollenkaan. Saimme jopa viimeisinä päivinä tietää, että osa kaupoista hyväksyy myös euroja! Tämä selvisi sillä, kun kaupan täti ihmetteli, että sijaitseeko Suomi jossain Jenkkien lähellä kun maksoimme aina dollareilla. 😅

Ah, Malediivit on kyllä uusi ehdoton suosikki. En malta odottaa, että pääsemme uudestaan. Haluaisin tutkailla lisää näitä asuttuja saaria. Kun ottaa seikkailumieltä ja uteliaisuutta mukaan, niin ei voi muuta kuin viihtyä. SUOSITTELEN!

Onneksi Suomessa on näin ihana ilma, kyllä muuten olisi ollut aivan tuskaa tämä kotiinpaluu. Joku kiva parin yön kaupunkiloma polttelisi silti mieltäni. Ehdotuksia? Ihanaa viikonloppua, puss! <3