• Elina Kaukoluoto

Ao nang parissa päivässä

Kahden viikon seikkailumme alkoi parilla päivällä Ao nangissa. Tässä postauksessa vinkkejä lyhyeen vierailuun siellä ja Thaimaa-fiilistelyä muutenkin. Ensimmäinen osa siis viime postauksessa kertomastani matkasta. Jos et lukenut sitä niin pääset siihen tästä

Saavuimme Krabin lentoasemalle suoralla Finskin lennolla, matka kesti reilut yhdeksän tuntia hyvässä myötätuulessa. Koko yön matkustuksen jälkeen olimme aivan lopen uupuneita, emme kumpikaan nukkuneet lennolla pahemmin.

Kentältä otimme jaetun shuttle bus kuljetuksen suoraan hotelliin. Se maksoi 150 bathia per naama (eli n. 4,5 euroa). Eli omatoimimatkaajan ei kannata ottaa stressiä kuljetuksesta, tarjolla on kaikkea taksista busseihin. Jouduimme jonkun aikaa odottelemaan, että bussi, tai oikeastaan minivan, täyttyi ja sitten pääsimme matkaan. Tämä ei ollut siis kallein ja nopein tapa päästä hotellille, muttei myöskään halvin eikä hankalin. Joten se menetteli.

Minulle Thaimaan suuntaan aikaero ei ole hankala, toki se on yksilöllistä. Pitkän nukkumattoman yön jälkeen raahauduimme syömään ja päiväunille jalkahierontaan. Ah, miten tätä kaikkea onkaan ehtinyt kaivata.

Viisi asiaa, jotka ovat päivänselviä vain Thaimaan matkaajille :

• Pitkähäntäveneet

• Tuk-tukit

• Kyseenalaiset sähköjohtoviritelmät

• Loputtomat thai-hieronnat

• Changit ja singhat

Seuraavana päivänä päätimme pitää rennon rantapäivän ja suuntasimme pitkähäntäveneellä Raylein rannalle. Tälle upealle rannalle maksoi 200 bathia edestakainen matka per naama. Kävelymatkan päässä oli myös kuuluisa Phra Nang cave-ranta - upea ranta, jossa saattoi uiskennella luolan uumenissa.

Thaimaan matkaa varten kannattaa varata käteistä, rahan vaihtaminen onnistuu hyvillä kursseilla paikan päällä. Nostin kuitenkin Forexin automaatista huonolla kurssilla hieman alkukassaa, ettei lentokentällä tarvinnut alkaa heti miettimään rahanvaihtoa.

Ao nangin alue on rauhallinen ja turisteille on kaikki palvelut. Majoituimme melko pienessä neljän tähden hotellissa GLOW. Se sijaitsi lähellä kaikkea, mutta kuitenkin sivussa pääkadulta. Löysimme myös hyvän thai-ravintolan melkeinpä tien toiselta puolelta. Pieni, hieman nuhjuisen oloinen paikka tarjoili kuitenkin superhyvää Cashew-kanaa, ok-hinnoin. Paikan nimi on Tom Yum Kung.

Parin yön jälkeen matkamme jatkuu kohti Ko Lipen saarta. Päädyimme varaamaan liput netistä, sillä paikallisilla oli myynnissä vain aamukuuden lähtöä. Aamukuusi ei kuulostanut sopivalta rennoksi suunniteltuun lomaamme. Joten varasimme klo 11 lähdön. Hinnassa ei pahemmin ollut eroa, maksoimme 950 bathia per naama, kaduilla hinta oli 1000 (tietysti kadulla pystyy hinnasta neuvottelemaan). Ensin minivanissä 3 tuntia ja sitten pikaveneessä kaksi. Pikavene pysähtyy keskelle merta, josta pitkähäntävene noutaa ja kuljettaa saarelle.

https://12go.asia/en - tätä sivustoa käytin lippujen ostoon.

Tästä lomamme oikeastaan vasta alkaa. Seuraavat viisi yötä siis Ko Lipen saarella. Saarelle, johon pääasiassa matkasi reppureissaajia. Sitten me ja tuhannen kilon matkalaukkumme🤷🏼‍♀️ No ei vaan, tämä saari sopii kaikille ja itseasiassa, saari saattaa olla liian kallis monen reppureissaajan makuun(vaikka kyllä budjetillakin selviää). Turhan monet ovat myös jo löytäneet saaren, joten turisteja kyllä tällä pikkuruisella saarella riittää. Mutta enemmän tästä myöhemmin!

Ostimme muuten ennen matkaan lähtöä varuste.netistä paremmat snorkkelit, Eetun setti maksoi n.90 euroa ja minun sattui löytymään tarjouksesta 50:llä. Kerron myöhemmin olivatko hitti vai huti, kun saamme testatuksi 😁